Juronics Tamás: “Elkezdtem a táncot, és beszippantott”

2017 március 27. hétfő, 9:12

A Szegedi Kortárs Balett művészeti vezetőjét a Librarius kérdezte.

A librarius.hu cikkéből:

“Elég későn, 14 évesen kezdtem el táncolni, addig sportoltam. A Balettintézetben, ahol néptáncot tanultam, nagyon hamar kisebb sikereim lettek. A visszajelzések, a pozitív visszacsatolások viszik az embert tovább. Nem pusztán a saját érzéseim vezettek bizonyos utakon, hanem azok a sikerek is, amik azt jelezték, hogy jó területen vagyok. Valószínűleg kiváló sportoló lettem volna, csak addigra már késő volt, mert elkezdtem a táncot, és beszippantott. Beleszerettem. Az, hogy jó érzékem van a műfajhoz, így már a Balett Intézetben eldőlt. Aztán kiderült, hogy a néptáncnál nyitottabb, univerzálisabb formát keresek. Néptáncosként végül nem is praktizáltam, hanem azonnal eljöttem a Szegedi Balettbe. Vonzott, hogy egy szélesebb spektrumot lássak a táncból. Nagyon sok mindent tanultam, és sokat fejlődtem táncosként is. De az igazi nagy áttörés 21 évesen történt, amikor elkezdtem koreografálni. Akkor éreztem azt, hogy végre azt csinálom, amit mindig is szeretnék. Táncosként is azt éltem meg, hogy amikor magamnak koreografálok, azt sokkal jobb csinálni, mint amikor mások koreografálnak nekem. Ez egy kicsit megmutatja a habitusomat is: szeretek irányítani, és szeretem, ha azt csinálom, amit szeretnék, ami belőlem jön. Nekem az az igazi boldogság” – mesélte Juronics Tamás.

Juronics Tamás (fotó: Jókúti György)

Juronics Tamás (fotó: Jókúti György)

Március 26-án a Müpa Szenvedélyek c. sorozatában gyerekeknek mesél a táncról. Arra a kérdésre, hogy könnyű-e velük megszerettetni és megismertetni a műfajt, a koreográfus elmondta, ha nem is mindig könnyű, de nagyon fontos feladatnak tartja. Hozzátette, Szegeden régóta tartanak beavató színházi előadásokat, a tánc területén egyébként elsők között kezdett el ilyen típusú előadásokat csinálni, aztán szerencsére átvették más intézmények is, köztük a Nemzeti Táncszínház is. “Ilyenkor mesélek a táncról, a színpad törvényeiről és lehetőségeiről, fényekről, füstről, bármiről, ami érdekelheti a gyerekeket. Megmutatjuk, hogyan keletkezik egy darab, megismerik a zenét, a zeneszerzőt és a történetet is. Mindezt persze táncbetétekkel illusztrálva. Az elmúlt években a Müpával is csináltunk már két ilyen előadást. Az egyiket a Fából faragott királyfi, másikat a Hattyúk tava köré fűzve” – számolt be Juronics Tamás.

Májusban Gluck Don Juanját és Vivaldi A négy évszak című művét állítja színpadra a Szegedi Kortárs Balett. A művészeti vezető elmondta, amikor kitalálta, hogy ezt a két művet fogják bemutatni, még nem gondolta, hogy ezek bármilyen módon is összefüggő művek lesznek. Elárulta, A négy évszak volt élete első olyan zenéje, amit 20 évesen – még az első koreografálása előtt – sokat hallgatta. “Abban a korban az ember még a populáris zenéket ismeri, nem feltétlenül nyitott a füle mondjuk Bartókra. Akkoriban nagyon meg akartam koreografálni, de ez azóta sem történt meg, csak most, 27-28 évvel később” – tette hozzá.

A teljes interjú itt olvasható.

 
 

Kapcsolódó anyagok