“Ha az ember jól játssza a szerepét, sosem lesz ugyanolyan” – Interjú Törőcsik Franciskával

2017 március 11. szombat, 7:00

Törőcsik Franciskával az Északi fény és a Budapest noir című filmek forgatásáról, valamint a filmezéssel járó nem várt kihívásokról és élményekről készült interjú.

Törőcsik Franciska és Mészáros Márta az Északi fény c. film forgatásán

Törőcsik Franciska és Mészáros Márta az Északi fény c. film forgatásán

Hogy talált meg téged Mészáros Márta és az Északi fény?

Elhívtak egy castingra, amire már egyébként eleve úgy mentem el, hogy nagyon tetszett az a néhány jelenet, amit elküldtek. Már akkor azt éreztem, hogy ez egy szokatlanul nagy színészi feladat, és boldog lennék, ha eljátszhatnám. A válogatáson pedig Márta – számomra meglepő módon – egy jelenet után eldöntötte, hogy engem akar erre a szerepre. Persze nem feltétlenül történik mindig úgy, hogy azt mondja egy rendező: velem képzeli el a filmet és végül úgy is lesz, hiszen közben rengeteg más benyomás is érheti az illetőt, de ebben az esetben szerencsére így történt.

Ha jól tudom, németül is kellett beszélned a filmben. Hogy oldottad meg ezt a kihívást?

Több évet ölel fel a történet, és az általam játszott Mária eleinte új a nyelvterületen, így a nyelvtudásban is valamiféle fokozatos fejlődést kellett ábrázolni, egyre nagyobb nyelvi biztonságot kellett belecsempészni a beszédembe. Ehhez gyakorolni kellett a kiejtést. Szerencsére beszélek valamennyire németül és kifejezetten szeretem ezt a nyelvet. Egy német anyanyelvű, magyar gyökerekkel rendelkező tanárnőt kért fel a produkció, hogy foglalkozzon velem, így tudtam gyakorolni. Nyilván nem ez volt a legfontosabb eleme a szerepemnek, de az apró részletekre is igyekeztem figyelmet fordítani.

Milyen volt Mészáros Mártával forgatni?

Nagyon élveztem a forgatást! Ez egy visszaemlékezés: a történet az 50-es években játszódik, és az általam játszott rész az idős Mária visszaemlékezése. Rendkívül bonyolult szerepről van szó. Kis túlzással minden, amit eljátszhat egy színésznő, benne van a szerepben, de ahhoz képest, hogy milyen sok minden történik Máriával, viszonylag kevés forgatási nap jutott. Talán kevesebb is, mint a Veszettekben, pedig ott összességében kisebb a szerepem. Ez érdekes különbség volt a két rendező forgatási stílusa között: Goda Kriszta kifejezetten sok időt hagy egy-egy jelenetre, Márta lazábban bánik az idővel. Piotr Sobocinski volt az operatőr, aki rengeteg segítséget adott nekem, akárcsak Márta. Szerintem a filmezésben az operatőr és a színész kapcsolata legalább olyan fontos, mint a rendező és a színész kapcsolata. Nagyon érezhető, hogy szereti-e az operatőr az arcod, azt, ami te vagy. Azt éreztem, hogy Piotr szerette, amit csináltam. Nagyon sok apró technikai dologban segített, ezzel helyrerakott bennem a játákommal kapcsolatos kérdéseket is.

Említetted, hogy színészi kihívások gazdag tárháza volt ez a forgatás. Melyik volt a legnagyobb falat?

Nem akarok spoilerezni, de van egy jelenet a filmben, amelyben Mária megszüli a gyermekét. Ez számomra különleges élmény volt. Egy bába segített nekünk, nagyon pontosan elmagyarázta, hogyan kell ezt elképzelni. Ekkor fogtam fel igazán először, hogy életet adni egy embernek mekkora dolog, minden szempontból.

Törőcsik Franciska - Budapest noir

Törőcsik Franciska – Budapest noir

Amikor olyan helyzettel találkozol, akár a színpadon, akár egy forgatáson, ami még nem történt meg veled, hogy tudsz rá felkészülni? Miből lehet ilyenkor meríteni?

Ilyenkor nincs miből meríteni, ilyenkor a felkészülés egy többszörösen összetett folyamat. Ez a hölgy, aki az ominózus jelenetben segített nekünk, nagyon érzékletesen mesélte el, hogyan zajlik egy szülés. Ezenkívül persze a fantáziámra is támaszkodtam, nemcsak anatómiai ismeretekből akartam kiindulni, hanem a saját képzeletemet is óhatatlanul belevittem a jelenetbe. Valamint néztem szülésről szóló jeleneteket, például Márta korábbi filmjeiből, illetve valós szülésekről is. Mindezekből együttesen raktam össze a végeredményt.

Ha egy dolgot kéne kiemelned, ami a kedvenced volt a filmmel kapcsolatban, mi lenne az?

Talán az, hogy nagyon sok babával találkoztam a forgatáson, hiszen több gyerek is játszik a filmben, több idősíkban is megjelennek. Voltak babadublőrök, mivel egy babánál természetesen nem lehet kiszámítani, hogy mikor mit fog csinálni. Így gyakorlatilag nem is egy forgatáson éreztem magam, hanem egy bölcsődében. Igazán különleges élmény a közelükben lenni, és a casting director igazán gyönyörű kisbabákkal ismertetett össze minket.

Milyen élmény együtt forgatni olyan színészekkel, akikkel a színpadon is találkozol?

Az Északi fényben több fehérvári színész játszik, például Cserhalmi György és Tóth Ildikó. A forgatás előtt sajnos még nem dolgoztam velük közvetlen partnerként, és a forgatás alatt sem, mivel más idősíkban játszunk. Közvetlen partnereim közül volt egyetemi osztálytársam, Wunderlich József az, akivel már dolgoztunk együtt. Amióta kiléptünk az iskolapadból, mindketten rengeteget változtunk, ez elsősorban a gondolkodásmódunkon látszik. Jó volt vele dolgozni, hiszen már ismertük egymást, tudtunk egymásra támaszkodni a nehezebb helyzetekben.

Törőcsik Franciska

Ehhez az összetett szerephez képest a Budapest noir egész más miatt lehetett különleges élmény…

A Budapest noir egy krimi, rengeteg izgalommal, gyönyörű képekkel. Az az érdekes, hogy csak egy kis időre jelenik meg az általam játszott Fanny a filmben, de azért fontos szereplője lesz a történetnek. Ebben a helyzetben nagyon át kellett gondolnom, hogyan tudok pár másodpercben elmesélni egy élettörténetet.

Sokféle oldaladat mutatod meg ebben az évadban a Vörösmarty Színházban. Hogyan tudod frissen tartani a játékod, hogy ne mosódjanak össze a karakterek, de mégis benne legyél mindben?

A darabok gazdagságából következik, hogy ha az ember jól játssza a szerepét, sosem lesz ugyanolyan. Törekszem arra, hogy mindig valami újat nyújtsak, de mivel rengeteg különböző feladatot kapok, igazából nem félek attól, hogy magamat ismételném.

Szerző: Karamusko Nikolett
Színház.org, Vörösmarty Színház

 
 

Kapcsolódó anyagok