Egy nap – Óriási érdeklődés mellett debütált Cannes-ban Szilágyi Zsófia filmje

2018 május 10. csütörtök, 8:00

Főszerepben Szamosi Zsófia és Füredi Leó.

Nagy érdeklődés mellett mutatták be szerdán Szilágyi Zsófia első játékfilmjét a 71. cannes-i filmfesztiválon. Az Egy nap című alkotás a Kritikusok Hete elnevezésű párhuzamos szekcióban versenyez, ahova az 1100 benevezett mű közül mindössze hét ígéretes tehetség játékfilmje kapott meghívást.

A teltházas első vetítés végén a közönség nagy tapssal köszöntötte a film alkotóit, Szilágyi Zsófia forgatókönyvíró-rendezőt, Szamosi Zsófia és Füredi Leó főszereplőket, Domokos Balázs operatőrt, valamint Kenesei Edina és Pataki Ági producereket.

A 39 éves rendezőnek a filmalap Inkubátor Programjában készült első mozifilmje egy háromgyerekes anya egy napját meséli el, a cselekmény nagy része a hétköznapok rutinjára épül. Az aprólékos részetekkel realista módon bemutatott mindennapi események mögött a feszültséget a nő házassági válsága és családja szétesése miatti félelme adja, amelynek megakadályozására a napi rohanásban egyszerűen nem marad lehetősége.

Charles Tesson, a Kritikus Hete szekciójának válogatója szerint az Egy nap egy különleges esemény sokkja a mindennapokban, de amíg a legtöbb filmben ilyenkor a különleges eseményre helyeződik a hangsúly, Szilágyi Zsófia alkotása attól egyedi, hogy a narratíva továbbra is a mindennapok történéseire koncentrál, mert annak erejét a különleges esemény sem képes megszüntetni.

“A főhősnő ereje egy olyan valóságból táplálkozik, amely minden nézőnek ismerős lehet, de amit még soha nem láthatott olyan formában, mint Szilágyi Zsófia alkotásában. Az Egy nap azon filmek közé tartozik, amelyek egy olyan valóságot mutatnak be, amelyről azt gondoljuk, hogy ismerjük, de ezután a film után mégsem úgy tekintünk rá, mint korábban” – hangsúlyozta a francia filmkritikus a vetítés előtti bevezetőben.

“Az Egy nap főhőse Anna (Szamosi Zsófia) a háromgyerekes, negyvenes nyelvtanárnő. Ahogy a film címe ígéri, az ő kicsivel több mint egy napját követhetjük nyomon. Ez a nap éppen olyan, mint az összes többi az életében. Folyton rohan, reggelit készít, öltöztet, ruhákról alkudozik, viszi a gyerekeket bölcsibe, óvodába, iskolába, aztán megy be a melóba, bevásárol, és indul a délutáni verkli. A gyerekek különórákra, balettra, vívásra, csellóra szállítása, uzsonnakészítés, szívességkérés a nagyitól, cipők, kabátok, sapkák fel és le, aztán újra fel és le. Közben a kicsi mintha beteg lenne, lázcsillapítás, aggódás, megvan a tornazsák, nincs meg a tornazsák, vacsora, fürdetés, mesélés. A nagyfiúval nem akarnak barátkozni a suliban, a középső gyerek a nagymama szerint hiperaktív. A lefolyó időtlen idők óta rossz, a lázcsillapító elfogyott” – számolt be az Index.

“Annak ellenére, hogy akkor még nem volt gyerekem, nagyon átélhetőnek tartom, hogy a mindennapok rutinjában az ember állandó lemaradásban van akár az elintéznivalókban, akár abban, hogy a párkapcsolatát ápolja, jó minőségben fenntartsa. Rohangálunk ide-oda, intézzük a dolgainkat, közben az élet kicsúszik a kezünk közül. Ennek a filmnek a legnagyobb nehézsége, lehetősége, különlegessége, hogy a valódi cselekmény, dráma a mélyáramban zajlik. A legelején kapunk belőle ízelítőt, majd szinte a film végéig nem kerül felszínre a házaspár válsága. Az Egy napmindenben ellentmond az ún. hagyományos filmeknek, ahol felépített dramaturgia, csúcspont, nagy drámai kitörések vannak” – nyilatkozta Szamosi Zsófia friss interjújában a HVG-nek.

Szilágy Zsófia pedig a cannes-i közönségnek elmondta, hogy egy nagyon átlagos történetet akart megfilmesíteni, amelyet egy kisgyerekes barátnőjének e-mailje ihletett, aki tízperces lebontásban leírta neki egy napját. Ennek a tanárnőként dolgozó anyának a rutinszerű napját úgy szerette volna megmutatni, hogy a néző egy pillanatig se unatkozzon.

A Kritikusok Hete program zsűrijének elnöke Joachim Trier norvég filmrendező, a kategória díjait május 17-én adják át, de az Egy nap versenyben van a fesztivál összes szekciójában bemutatott legjobb első filmet jutalmazó Arany Kamera-díjért 18 másik alkotással együtt. Az elismerést a fesztivál május 19-i záróünnepségén adják át.

Az Arany Kamera díjat 1989-ben Az én XX. századom című alkotás érdemelte ki Enyedi Ildikó rendezésében, aki Szilágyi Zsófia mestere volt a Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező szakán. Az Egy napot a tervek szerint ősszel mutatják be a hazai mozikban.

Forrás: Színház.org, MTI, HVG, Index 

 
 

Kapcsolódó anyagok