Jakab Juli a Napszálltáról: “Hamar ráéreztünk a film lelkére”

2018 szeptember 20. csütörtök, 7:24

Nemes Jeles László Napszállta című filmjének hősnője, Írisz kiismerhetetlen figura, mégis ő az idegenvezetőnk a film világában, az ő nézőpontjához kötődik minden, amit megismerhetünk. Erről a különleges kettősségről, kérdezte Jakab Julit a Prae.hu.

Annak apcsán, hogy a Napszálltában egyfolytában nagyon közeli viszonyban van a kamerával, szinte végig együtt mozognak, Jakab Juli elmondta: “Ehhez a technikához elég hamar hozzászoktam. Nem játszottam sok filmben eddig, a Napszálltára pedig rengeteget készültünk. Nem fárasztott el a folytonos koncentráció, sokkal inkább segített. Nemes Jeles László jól rátapintott arra, hogy izolálnia kell. Az okozott inkább nehézséget, amikor valami mégis kizökkentett, és vissza kellett kapaszkodnom a szerepbe. Majdnem mindig ott voltam a díszletben, a világítás alatt is, ez szerintem nagyon jó módszer volt”.

Jakab Juli

Jakab Juli azt is elárulta, nagyon hosszú volt a casting, a másfél éves időszak alatt rengeteget foglalkoztak a történettel és a karakterrel, sokat találkoztak és beszélgettek Lászlóval. “A szereplőválogatás alatt kiderülhetett számára, hogy megértettem Írisz karakterét, és úgy fogom tudni megformálni, ahogyan ő szeretné, egymásra hangolódtunk. Miután megkaptam a szerepet, többször is elolvastuk, feldolgoztuk együtt a forgatókönyvet. A forgatás alatt már inkább gyakorlati dolgokról egyeztettünk. László nagyon erősen érzi, tudja, hogy mit szeretne. Nyilván adódnak helyzetek, amelyekben kérdések merülnek fel, és a válaszok csak lassan születnek meg. Ilyenkor elkezdi körbejárni, aztán együtt keresgélünk. Ezek inkább technikai kérdések voltak, például a mozgással kapcsolatban. De a film lelkére elég hamar ráéreztünk mindketten. (…) Írisz kiismerhetetlen, néha érthetetlen döntéseket hoz, ösztönösen cselekszik. Alkat kérdése, hogy ki mennyire tud vele együtt menni” – fejtette ki a színésznő.

A kérdésre, hogyan lehet felkészülni egy olyan karakter eljátszására, aki 100 évvel ezelőtt élt, Jakab Juli úgy felelt: “Érdekes, hogy amikor felveszed a filmben látható ruhákat és hozzájuk egy kalapot, teljesen megváltozik a tartásod, a járásod. Ezt a többieken is észrevettem. A kor követelményeihez például az is hozzátartozott, hogy az emberek, főleg a nők, nem rohangáltak. A beszédmód is különbözött a maitól, erre is nagy hangsúlyt fektettünk. De az volt a célunk, hogy a film a saját szabályainak feleljen meg, és ne egy porcelánbaba-világot kreáljunk, amiben azt hangsúlyozzuk, mennyire különbözött a mi életünktől. Éppen ennek az ellenkezőjét akartuk” – fejtette ki Jakab Juli.

“Jakab Juli tökéletes választás volt a szerepre, az arcán a történet lelki és társadalmi dimenziói egyaránt fájdalmas természetességgel vonulnak át, mintha egyetlen arcból építenénk fel egy teljes történelmi tablót, tekintete – az első pillanat baljóslatú ártatlanságától az utolsó jelenet reményvesztett keménységéig – valósággal belénk ég.” (magyarhang.org)

“Ez egy olyan típusú történet, ami nagyon sok kérdést vet föl és hagy megválaszolatlanul. A film első megnézésekor vettem észre, hogy van benne egy provokatív gesztus is. Végül mindent lesöpör az asztalról az első világháború, amelyben sok millió ember élete törött hirtelen félbe. Ekkor éreztem csak meg, hogy a háború közepette mennyire eltörpülhetnek a személyes történetek. Egyszerre minden érvényét veszti” – tette hozzá a színésznő.

A teljes interjút itt olvashatja.

 
 

Kapcsolódó anyagok