A progresszív művészeti alkotások fellegvárában lép fel a Recirquel New York-ban

2019 január 30. szerda, 7:01

A progresszív művészeti alkotások fellegvára, a New York-i Brooklyn Academy of Music (BAM) kulturális központ mutatja be a Recirquel Újcirkusz Társulat Non Solus című produkcióját. A BAM színpadán formabontó előadásával a Recirquel olyan előadóművészek nyomdokaiba lép, mint a világ egyik legkiemelkedőbb balett-táncosaként emlegetett Baryshnikov, vagy a világhírű Pina Bausch. Az emberi létezés alapvető mérföldkövein átívelő, a cirkuszművészetet a tánccal ötvöző, minimalista darabot 2019. február 14. és 16. között tekintheti meg a New York-i publikum. 

Fotó: Réthey-Prikkel Tamás

Elsőként léphet fel magyar társulat a New York-i Brooklyn Academy of Music kulturális összművészeti központban. A Recirquel Non Solus című előadását a több mint 150 éves múltra visszatekintő, a kortárs avantgarde alkotások világának vezető intézményében mutatják be. A Recirquel a BAM színpadára lépve olyan társulatokat és művészeket követve kerül a világ előadó-művészeti élvonalába, mint a szentpétervári Mariinszkij Színház balettkara, a világ legnagyobb balett-táncosaként emlegetett Baryshnikov, vagy a világhírű német Wuppertali Táncszínház megalapítója, Pina Bausch.

Fotó: Pozsonyi Roland

A Magyarországon 2015-ben debütált Non Solus két ember egymásra találásának története, akik útjukon az emberi létezés alapvető mérföldkövei, a születés és az elmúlás között bejárják a képzelet világainak legbenső mélységeit. A Vági Bence, művészeti vezető által rendezett produkció szavak nélkül, a testek kifejező erejét mesterfokon használva arra keresi a választ, hogyan keletkezett az élet, milyen pozíciót foglal el test és lélek, egyáltalán: hogyan élhető az élet? Illés Renátó artista és Zsíros Gábor táncművész kétszemélyes előadása, műfaji határokon átívelő produkció, tánc és cirkusz különleges találkozása: a Vági Bence által létrehozott, új előadóművészeti műfaj, a ’cirque danse’ alapműve. A táncos és akrobatikus elemek tökéletes összhangban és pontossággal kivitelezett kombinációi vezetik be a nézőt egy olyan ősi világba, ahol a vizuális síkon túl zenei kontrasztok erősítik a dramaturgiát.

Fotó: Pozsonyi Roland

„Noha három éve debütált a Non Solus, úgy érezzük, a New-York-i bemutatóra érik meg igazán ez a produkció. Rengeteg próbán vagyunk túl az elmúlt két-három hónapban, minden részletet tökéletes alapossággal dolgoztunk ki, ami egy kétszemélyes darabnál elengedhetetlen” – mondta Vági Bence. A Recirquel alapító-művészeti vezetője hozzátette, meg szeretnék mutatni, hogy a cirkuszművészettel is el lehet jutni az önkifejezés olyan mélységeibe, mint a tánccal. Vági szerint a Non Solus egy igazi „slow piece”:. „Mint egy meditáció: kikapcsol, és „csak” lélegzik.”

A dramaturgia, a látvány és a zene által sugallt szakralitás végigkíséri a darabot. A látvány Iványi Árpád díszletének köszönhetően egyszerre sokatmondó és szerény, amely olykor maga kommunikál a nézővel. A darab hangzásvilága Bach műremekeit elektronikus zenével összekomponálva, és Fassang László kortárs orgonáján lejátszott futamokkal kísérve válik igazán misztikussá.

A formabontó előadást 2019. február 14. és 16. között tekintheti meg az amerikai közönség a Brooklyn Carrol Garens nevű negyedben található BAM-ban. Ez egyben a Recirquel első bemutatkozása az USA-ban.

 
 

Kapcsolódó anyagok