“A cirkusz mágiája örök” – Vági Bence válaszolt

2019 február 01. péntek, 10:09

A Recirquel alapítója nem gondolja, hogy a klasszikus cirkusz ósdi vagy elavult lenne. Vági Bencét a wmn.hu kérdezte.

 

A wmn.hu cikkéből:

“Érdekes módon tízéves koromig mindkét dolog megjelent az életemben, ami a mai napig foglalkoztat: a cirkusz és a tánc. Huszonéves koromig táncoltam, a cirkusz pedig szinte akadémikus úton szivárgott vissza az életembe: amikor koreográfusként diplomáztam, a szakdolgozatomat a kabaré és a varieté történetéből, azon belül pedig a cirkuszi karakterekről is írtam. Éveken keresztül kutattam Párizs, Budapest és Berlin kabarévilágát – nem véletlen, hogy a Recirquel egyik előadása a párizsi éjszakai életben játszódik. A varieték annak idején sok cirkuszi elemet használtak, ezeket hoztam vissza én is a magam által rendezett előadásokban. De akkor még nem jutott eszembe, hogy artistákkal dolgozzam, csak táncosokkal próbáltam megidézni Fellini világát és a kabarék hangulatát. Aztán egyszer csak megszületett a fejemben az ötlet, hogy mi volna, ha készítenék egy előadást artistákkal” – mesélte Vági Bence.

Vági Bence / Fotó: Csibi Szilvia

Vági Bence / Fotó: Csibi Szilvia

“Először a Szigetet kerestem meg azzal, hogy miért nem fektetnek nagyobb hangsúlyt a magyar alkotókra, miért csak egy csomó külföldi társulatot hívnak meg. Mondtam, hogy van egy egyedülálló artistaképző intézetünk – ami a legrégebbi ilyen intézmény Európában –, miért nem nekik biztosítanak fellépési lehetőséget? Először az volt a válaszuk, hogy mert nem igazán színpadképesek. Aztán egy évvel később újra megkerestem őket, és azt mondtam: adjanak nekem másfél hónapot, és csinálok velük egy előadást. Tudtam, hogy ezekből a srácokból sokkal többet ki lehet hozni, mint amit elképzeltek róluk. Végül adtak egy szabad szemmel nem látható összeget, én meg azt mondjam: jó, akkor beleteszem a saját pénzem, csak nézzük meg, mire megyünk. Így kerestem meg végül az artistaképzőt, hogy a Sziget már legalább a szándék szintjén mögöttem állt, és ezután az iskola is mellém állt. Bementem megnézni néhány vizsgát, és elmondtam, kikkel tudnám elképzelni a műsoromat. Megszületett a produkció, és a többi már történelem. De tényleg olyan nagy siker lett, amilyenre nem is számítottunk. Mindenki azt kérdezte, kik ezek, honnan jöttek? Szóbeszéddé váltunk” – idézte fel a Recirquel alapítója.

Vági Bence elmondta, nem gondolja, hogy a klasszikus cirkusz ósdi vagy elavult lenne. “A cirkusz mágiája örök és teljesen mindegy, hogy hagyományos, vagy színházi cirkuszról beszélünk, hiszen a lélegzetelállító tudás mindkettő közös alapja. A cirkusz a fénykorát élte a XIX. század végén és a századforduló környékén. Olyan szórakozási forma volt, amire cilinderben, frakkban jártak a férfiak. Különleges varázsa volt, mert olyan dolgokat lehetett ott látni, amiket másutt nem: egzotikus állatokat és olyan nem mindennapi kinézetű és képességű embereket, akikről egyébként csak a mesékben hallhatott a közönség. A korabeli cirkuszintézmények gigantikus méreteket öltöttek, mígnem megjelent a filmvetítés a mozivásznakon. A film megjelenésével már nem kellett többé az embernek cirkuszba menni ahhoz, hogy szuperhősöket lásson. Ez megosztotta a piacot, csökkenni kezdett nemcsak a cirkusz, de más előadóművészetek iránt is az érdeklődés. A legnagyobb veszteség a sok, akár tízezer fős sátorral utazó cirkuszokat érte. Párhuzamosan az egyre szigorodó állattartási törvényekkel csak néhányuk tudta megtartani korábbi rangját. Ilyen nehéz időszakban természetes, hogy a megújulás lehetőségeit keresi bármely művészeti forma” – fejtette ki a társulatvezető.

A teljes interjú itt olvasható.

 
 

Kapcsolódó anyagok