Messiás.ma – Turnéra indult a rockoratorikus passió

2018 március 31. szombat, 15:17

Várkonyi Mátyás gondolta újra Händel Messiás című oratóriumát, melyet tavaly a Művészetek Palotájának Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermében mutattak be a Reformáció Emlékbizottság támogatásával. A következő hetekben pedig Békéscsabán és Nyíregyházán is látható lesz a nagyszabású mű, a Messiás.ma.

Várkonyi Mátyás Erkel Ferenc-díjas zeneszerző úgy véli, hogy a rockoratorikus passió megnevezéssel nemcsak pseudo műfajt teremt, hanem – a szokványos oratorikus előadás helyett ezúttal a szcenírozott formában megvalósuló, magyar nyelvű  feldolgozást hoz létre, amellyel a közönség szélesebb rétegeihez is eljuthat Händel remekművének  üzenete.

Fotó: Messiás.ma

Nemrég újra próbált a Várkonyi Mátyás Színtársulás, hiszen magyarországi turnéra indultak. Március 26-án Pécsett láthatta a közönség a Messiás.ma produkciót, április 16-án a békéscsabai Csabagyöngye Kulturális Központban, április 17-én pedig Nyíregyházán, az Egyetem Kodály-termében mutatják be, de a nyár folyamán az Agria Nyári Játékok keretében Egerben is láthatják majd.

Az átdolgozás hagyományos és mai, elektronikus hangszerekkel, digitális hanghatásokkal kombinált rockoratorikus passió, amelyben a bibliai szöveg új, magyar fordításban hangzik el.
Várkonyi Mátyás, a Rock Színház egykori alapító- igazgatója nem először nyúl ehhez a örökérvényű bibliai témához újító szándékkal. A Jézus Krisztus Szupersztár magyarországi ősbemutatója is ezt a témát dolgozta fel 1986-ban.

Fotó: Messiás.ma

„Meghatározó volt az a korszak az életemben, ezért ebből is építkezem” – mondta. „Olyan művet szeretnék létrehozni, amely a közönség különböző rétegeihez juthat el, azokhoz, akik nem annyira járatosak a komolyzenében, sőt, nem is nagyon szeretik. És fontos számomra az is, hogy azok is befogadják, akik rajongói a barokk muzsikának. Szerintem ezeket a korokat és műveket csak az anyagi érdekek állítják szembe, felállítva álértékeket és álkategóriákat. A zene lehet jó vagy rossz, sikeres vagy sikertelen, de az üzlet az egészen másról szól! – A pénzről!”

Várkonyi Mátyás kiemelte: “A Messiás oratórium története minden időben megállja a helyét, de az a célom, hogy megmutassam, hogyan lehet ezt a történetet a mai korba átültetve érzékletesen színpadra vinni. A darabban fontos szerepet kapnak majd mindennapjaink digitális eszközei, a mobiltelefonok.”

Fotó: Messiás.ma

Csengeri Attila a rockoratorikus passió egyik főszereplője korábban úgy fogalmazott a Színház.org.-nak a műről: „Első színházi szerepem a Dorian Gray volt, de a legemlékezetesebb talán Várkonyi Matyitól a Sztárcsinálók Nérója, ami végtelenül nehéz szerep, és amelyről maga a zeneszerző is bevallotta, hogy nem emberi hangra írta. Ez is egy csodálatos keret lehetne, de még a Rock Színház és a főiskola előtt énekeltem a Margitszigeten Szörényi Levente oratóriumában, a Fénylő ölednek édes melegében… című műben, ahol olyan partnereim voltak mint Hamari Júlia, Begányi Ferenc és Kincses Veronika. Elképesztő művészek. És ott álltam én, a portásfiú, mert akkoriban a Fonográf Klubban dolgoztam portásként, és nem hittem el, hogy mindez megtörténik. Ez volt az első igazi színpadi, nem rockénekesi megmérettetésem ’ 89 nyarán és gyakorlatilag ez köszön most vissza a Messiás.ma című darabban. Újra Várkonyi Mátyással, Malek Andreával, Makrai Pállal, Csuha Lajossal, Földes Tamással, a régi Rock Színházasokkal játszom együtt.”

Fotó: Messiás.ma

Messiás.ma:

A Rock Theater Band közreműködésével olyan hangszerek, hangzások és elektronikus effektek is bekerültek a műbe, amelyekkel egy valóban izgalmas cross-overszerű zenei világ jön létre. A barokk hangzást a világhírű Liszt Ferenc Kamarazenekar, valamint az Új Liszt Ferenc Kamarakórus képviseli, míg az oratórium klasszikus vonulatát a négy vezető szólista Rácz Rita (szoprán), Balogh Eszter (alt), Csengeri Attila (tenor), valamint Gábor Géza, illetve Najbauer Lóránt (basszus) közreműködésének köszönhetjük.

Fotó: Messiás.ma

A darabban közreműködik Karácsony János – James, a Jézus Krisztus Szupersztár hazai ősbemutatójának szereposztásából is ismert Malek Andrea, a Rock Színház egykori tagjai, Csuha Lajos, Földes Tamás, Makrai Pál, valamint Szemenyei János. A koreográfiát Fodor Zoltán készítette, az előadásban az Inversedance – Fodor Zoltán Társulata lép színre, a produkcióban a betlehemi játékban gyermekszereplők is közreműködnek. A jelmezeket Horváth Kata jegyzi.

Turnéidőpontok:

Április 16. – Békéscsaba – Csabagyöngye Kulturális Központ
Április 17. – Nyíregyháza – Nyíregyházi Egyetem Kodály terem

 

 
 

Kapcsolódó anyagok