“A Szerelmes Shakespeare-ben elképesztően jó társulattal dolgozunk együtt” – Villáminterjú Nagy Balázzsal

2018 június 18. hétfő, 7:00

Június 15-től a Madách Színház újra műsorra tűzi a Szerelmes Shakespeare című művet. A címszereplő jó barátját, a kor imádott művészét, Nedet, valamint Mercutiót Nagy Balázs kelti életre, akivel Shakespeare-ről, egy minden szempontból meghatározó próbaidőszakról és arról is beszélgettünk, milyen érzés lefutni a maratont.

Nagy Balázs és Gallusz Nikolett / fotó: Madách Színház

– Futottál -e hétvégén?

– Persze. Több mint 6 éve kezdtem el komolyabban sportolni, és azóta úgy érzem mintha újra felfedeztek volna: sokat fogytam, bár nem is ez volt elsődleges célom. Élvezem azt, ahogy elkapott a gépszíj és feszegethetem a határaimat. Képzeld, mindig van nálam egy pár futócipő, ugyanis sosem lehet tudni mikor van időm a sportolásra. A futásnak egyébként nagy hasznát veszem a munkámban is, pár hete mutattuk be a Dog Story című musicalt a Játékszínben, melyben 16 számban énekelek, táncolok és jól jött a kondi.

– A jó kondi gondolom a Szerelmes Shakespeare-hez is elengedhetetlen, melyben, ha jól tudom, a számodra legkedvesebb karaktert alakíthatod.

– Imádom Ben Afflecket, és a Szerelmes Shakespeare c. filmben is az ő karaktere, történetesen Ned és Mercutio szerepe fogott meg leginkább. Amikor kiderült, hogy a Madách Színházban bemutatják a filmből készült színdarabot és felhívott Szirtes tanár úr, hogy felkérjen erre a szerepre, madarat lehetett velem fogatni. A műben egy színészt, a kor sztárját alakítom, aki egyébként létező figura volt, Shakespeare jó barátja.

Szerelmes Shakespeare / Fotó: Madách Színház

Shakespeare lehetett a hívószó a darab sikeréhez?

– Elképesztően jó társulattal dolgozunk együtt, „csak” a vendégművészek névsora önmagáért beszél, hiszen mások mellett együtt lépünk színre Petrik Andreával, Tompos Kátyával, Csákányi Eszterrel, Kerekes Évával, Pál Andrással, Adorjáni Bálinttal. Nagyon jó hangulatban telt tavaly a próbaidőszak, gyakorlatilag már a második nap együtt söröztünk, életre szóló barátságok köttettek. Szerintem könnyebb is úgy dolgozni, hogy egy irányba dobog a szívünk, mert a Szerelmes Shakespeare esetében pontosan ez történt.

– Szirtes Tamás azt mesélte, az előadást bemutatni nehezebb feladat volt, mint egy nagy zenés produkciót színre vinni.

– Az Szerelmes Shakespeare-ben egy közel fél órás jelentben eljátsszuk a Rómeó és Júliát, és azt hiszem ez a legmelósabb része a produkciónak, ugyanis egyszerre szerepelünk a takarásban – amit amúgy a nézők szintén látnak a színház a színházban elve alapján – de megjelenünk a színpadon is, ergo folyamatos mozgásban vagyunk, és ez elképesztő koncentrációt, pontosságot igényel. Ez a jelenet olyan mint egy megkoreografált nagyívű táncprodukció.

– Mennyire értesz egyet a mű egyik alaptézisével, mely szerint „nincs tehetség, nincs alkotás szerelem nélkül.”

– Az érzelmeket ilyen fokon meg- és átélni, mint ahogy Shakespeare darabjaiban megjelenik, az nagyon ritka és felemelő érzés.

Nagy Balázs / fotó: Madách Színház

– A Szerelmes Shakespeare-ben gyakorlatilag a Jolly Joker szerepet kaptad, mert miközben sztárszínészt játszol, Mercutiót is életre keltheted.

– Testhezálló feladat, nagyon az enyém, sőt, néha úgy érzem a színpadon, hogy több van belőlem a szerepben, mint az eredetileg megírt Mercutióban. Nekem ráadásul a Szerelmes Shakespeare egybefolyt a nyárestékkel, szeretem ezt az érzést, és hiába játszunk a korhű, nehéz kosztümökben, hiába megterhelő fizikailag, hozzátartozik a fülledt nyári éjszakákhoz.

– Lubickolsz benne?

– Nagyon.  Benne vagyok 100%-osan.

– Shakespeare-rel milyen a „kapcsolatod”, a pályádon milyen gyakran találkoztál műveivel?

– Szerencsés vagyok, hogy először a Gór Nagy Mária Színitanoda vizsgáján, Kolos István rendezésében adtunk elő Shakespeare jeleneteket, mely jó alapot adott. Később a Győri Tánc- és Képzőművészeti Szakközépiskolában pár évig színészmesterséget tanítottam, és ekkor már én is előszeretettel nyúltam a szerző műveihez, ugyanis amellett, hogy remekül lehet előadni, fontos dolgokra nyitja fel darabjain keresztül a gyerekek szemét. Később a Győri Színházban Tordy Géza több Shakespeare rendezésében is szerepelhettem, pl. Az Othellóban Cassio-ként Gáti Oszkár oldalán, de Ács János rendezésében, a Hamletben is bemutatkozhattam, mint Leartes. Szeretem Shakespeare-t, és bízom benne, hogy várnak még rám lehetőségek. De nagyon kedvelem a műveiből készült filmfeldolgozásokat is, és érdekelnek a Shakespeare-rel kapcsolatos összeesküvés elméletek. De ami a legfontosabb, ami miatt még mindig ennyire népszerű, talán az, hogy a mai napig aktuális tud maradni.

Mamma Mia!

– Elég sűrű évadot zársz, ha zársz egyáltalán, hiszen a Madáchban nyáron sem áll meg az élet.

– A napokban befejeztem a győri évadot, majd utazunk Siófokra a Dog Story-val, és a Váratlan vendég c. darabbal is útra kelünk. A Shakespeare-blokk után a Madách színházban jön a Mamma Mia!, egészen augusztus közepéig.

– Pár éve, amikor beszélgettünk, épp’ megkaptad a Mamma Mia! főszerepét, és azt mesélted “a karakterrel közös az utunk.” Most is így véled?

– Nagyon sok a közös bennünk Sam Carmichaellel, az érzelmeink, a magánéleti események is egyeznek. Az általam alakított Sam most már Nagy Balázsra formálódott. Hihetetlen, hogy augusztusban a musical 300. előadásához érkezünk.

– Nemrég mutattátok be a Játékszínben a Dog Story-t, amelyben szintén a főhőst játszod.

– Csodálatos de borzasztóan nehéz próbaidőszakom volt Szirtes tanár úrral, de azt elárulom, hogy az elején úgy éreztem, túlvállaltam magam. Pár hétig nem tudtam csatlakozni, mert István, a királyt próbáltam Győrben, forgattam a SuperTV2 Jóban Rosszban sorozatában és mire megérkeztem, már kész volt az összes koreográfia, állt a darab, és én még csak akkor kezdtem hozzá. Kétségbe is estem, de akkor valami furcsa dolog történt: eddig is nagyon szerettem Szirtes Tamással dolgozni, de ezúttal olyan megkülönböztetett bizalommal és szeretettel viszonyult hozzám, hogy szárnyakat kaptam. Nagyon jól sikerült az előadás és a szerepmegformálás is. Ez a musical visszaadta a hitemet, az elmúlt évek ugyanis arról szóltak, hogy 200-hoz közeli előadást játszom évente, és aki azt mondja, hogy ennyi produkciót ugyanolyan színvonalon meg lehet csinálni, az vagy szuperember vagy hazudik. Én azt gondolom, és láttam is magamon, hogy volt időszak amikor nem tudtam úgy teljesíteni, ahogy azt magamtól elvárnám, és hullámvölgybe kerültem. A Dog Story továbblendített, jókor jött, most megint azt érzem, hogy szárnyalok, itt a nyár, jönnek a Shakespeare előadások, a Mamma Mia!, nagy kedvem van játszani.

Dog Story

– Mondd, fér egyáltalán pihenés a nyárba?

– Az utolsó Mamma Mia! előadás után igen, akkor elutazom két hétre.

– Egyszer egy kollégád úgy fogalmazott, ti minden próbán lefutjátok a félmaratont, a premieren pedig a maratont.

– Pont most beszéltünk ugyanerről, hogy a Dog Story olyan volt mint  egy maraton, kemény felkészüléssel és a végén a katarzissal, akár csak egy maratoni táv lefutása után.

– El sem tudom képzelni, milyen érzés lehet…

– Euforikus. Azt az érzést semmihez nem tudnám hasonlítani, mint amikor lefutottam a maratont és bemondták a célnál, hogy Nagy Balázs színművész, maratonfutó érkezik. Életem meghatározó pillanatává vált. Idén is rajthoz állok. Nemrég egy premier buli után már másnap reggel Cseszneken futottam, hogy kieresszem a gőzt. Én így tudok pontot tenni valaminek a végére, szeretem lezárni a dolgokat.

– Több mint 14 előadásban játszol, de a színpadon túl is dédelgetsz álmokat?

– Szente Vajk barátommal értek egyet, aki szintén úgy gondolja, hogy az az egészséges, ha egy színésznek 40 fölött már nem csak  színművészet a lételeme, hanem más dolgok is érdeklik. 21 éve szerződtem a Győri Nemzeti Színházba, azóta folyamatosan játszom ott is, és 14 éve a Madáchban is. Egy táncos életében ennyi idő a karrierjének végét jelenti, de remélem előttem még ugyanennyi, ha nem kétszer ennyi idő áll, és valójában nagyon érdekel a „színházcsinálás” másik szegmense, a háttere is.

Szerelmes Shakespeare

A Szerelmes Shakespeare-ről:

A Szerelmes Shakespeare premierjét hónapokig tartó munka előzte meg. A szí­ndarab ősbemutatója a West End-en a Disney Theatrical Productions & Sonia Friedman Productions közös produkciójában történt, rendezte Declan Donnellan, a díszlettervező Nick Ormerod volt, az előadás zenéjét Paddy Cuneen szerezte.

A Szerelmes Shakespeare főbb szerepeiben Tompos Kátya, Petrik Andrea, Nagy Sándor, Solti Ádám, Hajdu Steve, Pál András, Csákányi Eszter, Kerekes Éva, Nagy Balázs, Debreczeny Csaba, Szerednyey Béla, Magyar Attila, Weil Róbert, Pusztaszeri Kornél, Sáfár Mónika, Tóth Enikő látható.

A darabot Szabó T. Anna fordította, a koreográfus Tihanyi Ákos, az animációt Vízvárdi Andrásnak köszönhetjük. A zeneszerző Gulyás Levente, a rendező munkatársa Vaszilenko Eugenia, a játékmester Bencze Ilona. Az előadás rendezője Szirtes Tamás.

Vass Kata / Színház.org

 
 

Kapcsolódó anyagok