“Briliáns, modern, szexi” – Fischer Ivánék ismét meghódították New York-ot

2017 szeptember 04. hétfő, 10:09

Hatalmas várakozás előzte meg Fischer Iván Don Giovanni-rendezését New Yorkban és Edinburghban, a karmester és a Budapesti Fesztiválzenekar pedig ezúttal sem okozott csalódást a közönségnek – számolt be a BDPST24.

Budapesti Fesztiválzenekar: Don Giovanni / Fotó: Jane Hobson

Budapesti Fesztiválzenekar: Don Giovanni / Fotó: Jane Hobson

Fischer 2011-ben rendezte meg először az operát, amit a New York Times már akkor „magával ragadóbbnak, kreatívabbnak és merészebbnek” tartott, mint a legtöbb operaházi Don Giovanni-előadást. A darabot idén új szereposztásban, a világ egyik legnépszerűbb Don Giovannijával, Christopher Maltmannel a főszerepben láthatja a közönség a már jól ismert szcenírozott koncert formájában. A karmestert Mozart operájának megrendezésekor az érdekelte: milyen lenne egy előadás, amiben Don Juan szemével nézzük a világot?

Az előadás augusztusban az Edinburgh-i Nemzetközi Fesztiválon és a New York-i Mostly Mozart Fesztiválon debütált, mindkét helyszínen háromszor láthatta a közönség, és minden alkalommal teltházzal futott. Szeptember 21-én, 23-án és 24-én Budapesten a Müpába viszi a produkciót a Fesztiválzenekar.

A New York Times legfrissebb cikke szerint a Fischer-féle rendezés üdítő jelenség az operaprodukciók között. „Ez a Don Giovanni mindenestül a zenéről szól, az előadás félretol mindent, ami felesleges. Az üres teret zenészek és énekesek töltik meg, akik a legfelső fokon keltik életre Mozart drámaiságát. Semmi nem lehet ennél közelebb az operához” – írta a New York Classical Review, melynek kritikusa briliánsnak és csodálatosnak nevezte az előadást.

Budapesti Fesztiválzenekar: Don Giovanni / Fotó: Jane Hobson

Budapesti Fesztiválzenekar: Don Giovanni / Fotó: Jane Hobson

A Concertonet szerint a „a show vitathatatlan főszereplője a zenekar volt, amely csodálatra méltó precizitással, pompás zenei fogalmazással játszott, és tökéletesen keverte a kaján humor és az egyszerűség arányát”. Másutt az előadás szexi minimalizmusát és lehengerlő dinamizmusát emelték ki, a „dráma és a játékosság kirobbanó fúziója” miatt pedig „mámorító” előadásként írták le, melynek fontos szereplői voltak a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatói, akik egyszerre voltak jelen díszletként, kórusként, szexuális tárgyként vagy éppen ünneplő tömegként.

Forrás: bdpst24.hu