“Szeretem, hogy az opera összetett műfaj” – Villáminterjú Keszég Lászlóval

2018 február 16. péntek, 7:33

Január végén mutatta be a Szegedi Nemzeti Színház Bizet Carmen című operáját. Keszég Lászlónak ez már a negyedik operarendezése.

Carmen / Fotó: Szegedi Nemzeti Színház

Carmen / Fotó: Szegedi Nemzeti Színház

Röviden a Carmenről:

Minek köszönhető, hogy a Carmen stabilan vezeti a világ legnépszerűbb operáinak ranglistáját? Többek között olyan körülményeknek, melyek a kezdeti sikereit megnehezítették. Mérimée novellájának szereplői többségükben a társadalom peremén tengődő, kriminális és erkölcstelen személyek (szökött katona, csempészek, kitartott nők), így a történet operaszínpadra emelése szinte botránykőnek számított. A zeneszerző meghalt, mielőtt operájának sikerét megérhette volna.

Carmen / Fotó: Szegedi Nemzeti Színház

Carmen / Fotó: Szegedi Nemzeti Színház

Azóta nagyot változott a világ: a démonikus csáberejű cigánylány története színpadon, balettben, koncertpódiumon, filmben, számtalan változatban hódít. Bizet operájának slágerszámai, a Torreádordal, a Habanera, a Seguidilla, a Virágária, a Csempész-kvintett, a kitűnő kórusok és közjátékok széles körben ismertek. A kötelességtudatot elfojtó szenvedélyről, a gyilkosságig vezető féltékenységről szóló cselekmény zenei megfogalmazásának erényei a mély érzelmek és drámai összeütközések hatásos megjelenítése, a mozgalmasság, a humor és a spanyolos temperamentum.

Carmen / Fotó: Szegedi Nemzeti Színház

Carmen / Fotó: Szegedi Nemzeti Színház

Villáminterjú Keszég Lászlóval:

Hogy érezte magát első operarendezése kapcsán?
Ez a negyedik operarendezésem. A Pécsi Nemzeti Színházban Varázsfuvolát rendeztem 2005-ben. 2013-ban pedig Miskolcon a Bartók Plusz Fesztiválon került bemutatásra Vajda János két egyfelvonásosa, a Don Perlimplín és a Don Cristóbal. Budapesten a zeneművészetin egy szemeszter erejéig színészmesterségre tanítottam az énekeseket, többek között Bretz Gábort. Szeretem, hogy az opera összetett műfaj. Koncentráltan lehet dolgozni. A Carmen próbafolyamata során rendkívül jó volt, hogy az utolsó fázisban lehetőségünk volt kilenc napot a nagyszínpadon próbálni.

Carmen / Fotó: Szegedi Nemzeti Színház

Carmen / Fotó: Szegedi Nemzeti Színház

Hogyan készül fel egy operarendezésre? Más a folyamat, mint egy prózai darab esetén?
Nem más. Ugyanannyira ki kell találni mindent, mint egy drámához. Természetesen sokkal nagyobb tapasztalatom van a prózában. De itt is úgy gondolom, hogy az első próba megkezdéséig a rendező a munkája hatvan százalékát el kell, hogy végezze ahhoz, hogy a produkció a rendelkezésre álló hat hét alatt kiszámított ütemben eljuthasson a bemutatóig. Miközben folynak a próbatermi próbák, az énekesek korrepetícióra járnak, készül a díszlet, varrják a kosztümöket.

Carmen / Fotó: Szegedi Nemzeti Színház

Carmen / Fotó: Szegedi Nemzeti Színház

Miért esett a Carmenre a választása?
Így jött ki a lépés. Tavaly, amikor az évadot terveztük, erre a mindenki által ismert operára esett a választásunk. Nincs a világnak olyan szeglete, ahol ne ismernék például a Fel, torreádort. A rendezésnél ugyanakkor épp ez a határtalan népszerűség okoz bizonyos nehézséget. Hogy ne a slágerek domináljanak, hanem a drámai szituációk. Hatalmas feladat, hogy az ember a végén kompakt egészet kapjon.

Van kedvenc operája, zeneszerzője vagy korszaka?
Nagyon szeretem a régi zenét, a barokk éteriségét, a barokk operákat. De Puccini is nagy kedvencem.

Carmen / Fotó: Szegedi Nemzeti Színház

Carmen / Fotó: Szegedi Nemzeti Színház

A próbák során a koncepcióval kapcsolatban sokszor merült fel, hogy modernebb, frissebb változatot szeretne létrehozni. Mihez képest?
Ez a megfogalmazás valóban nem túl szerencsés. Én zenedrámát szerettem volna csinálni, ami nem arról szól, hogy egy dekoratív háttér előtt szólisták énekelnek. Arra törekedtem, hogy minden egyes pillanatban valami színházi szempontból is értékelhető esemény történjen a színpadon, hogy egy szórakoztató, izgalmas előadás szülessen. A jelen idejű rendezés a fontos, hogy párhuzamosan létezzen a zene és a dráma.

Az opera sikere sarkallja-e arra, hogy a jövőben is vállaljon operarendezést?
Nagyon szívesen.