Megnyílik a Kálmán Imre Teátrum, az Operettszínház új játszóhelye!

2017 március 24. péntek, 7:00

A Budapesti Operettszínház közel 100 év után újra összenyitja főépületével az 1922-ben leválasztott, később Moulin Rouge néven ismert épületrészt.

Lőrinczy György, az Operettszínház főigazgatója a sajtó képviselőinek tartott bejáráson elmondta: „közel 2 éves munka után még most is alig hisszük el, hogy eljutottunk eddig a pontig, boldogok és büszkék vagyunk, hogy 2017. április 20-án megnyitjuk a Kálmán Imre Teátrumot, az Operettszínház új kamara játszóhelyét. Bár sokszor szóba került, hogy a Nagymező utcai teátrumot Kálmán Imréről nevezzük el, de az Operettszínház és maga az operett is olyan erős brand, hogy végül arra jutottunk, nem érdemes rajta változtatni. Az egykori Moulin Rouge névváltoztatásával leghíresebb operett szerzőnk előtt most mégis fejet hajthatunk. A hivatalos megnyitón pedig természetesen Kálmán Imre lánya, Kálmán Yvonne is a vendégünk lesz.” – avatott be Lőrinczy György.

Lőrinczy György

Elárulta, a felújítás 450 millió forintba került, 400 millió forintos támogatást kaptak az államtól és 50 milliót Budapest Főváros Önkormányzatától az új játszóhely kialakítására. Mobil nézőteret terveztek, mely a 2017-es kulturális elvárásoknak tökéletesen megfelelve sokféleképpen át- és berendezhető.

Kerényi Miklós Gábor, az Operettszínház művészeti vezetője kiemelte, sokáig keresték a megfelelő nyitódarabot. „Több lehetőség után végül eszünkbe jutott Kálmántól a Riviera Girl, vagyis a Csárdáskirálynő 1917-es Broadway-változata, ez az elképesztően erős és jó darab, melyet 1917-ben mutattak be New York-ban” – tette hozzá.

A produkciót KERO® rendezi, a koreográfus Horváth Csaba. Wodehouse dalszövegeit Závada Péter fordította magyarra, a szövegkönyvet Lőrinczy Attila írta, a zenei vezető Bolba Tamás. A Riviera Girl szereplői: Lévai Enikő, Szabó P. Szilveszter, Németh Attila, Szendy Szilvi, Barkóczi Sándor, Kerényi Miklós Máté, Kardffy Aisha, Vasvári Csaba, György-Rózsa Sándor.

Kálmán Imre Teátrum a sajtó képviselőinek tartott bejáráson

Lőrinczy György később arra is kitért, hogy a Riviera Girl bizonyos táncjeleneteiben visszahozza az épület egykori legendás revü előadásainak hangulatát. Továbbá azt is megemlítette, hogy a teátrumban, amelyet összenyitottak az Operettszínházzal, Teátrum Café néven egy kávézó és egy étterem is üzemel majd.

A főigazgató elárulta, hogy kisebb meglepetésekkel is készülnek még idén. Nyár elején rendezik meg az Orfeum Fesztivált, ahol a művészek különböző műfajok között kalandozva izgalmas estekre készülnek, a jazz, a magyar nóta és az egykori, igényes zenei kabarék világát is megidézik majd a legnagyobb sztárok közreműködésével. A Riviera Girl bemutatóját követően pedig április végén az új játszóhelyre érkezik a Kreatív kapcsolatok című kortárs kamaraopera Székely Kriszta rendezésében.

A Kálmán Imre Teátrum programját is ismertető sajtótájékoztatón a készülő Riviera Girl című produkcióból Szabó P. Szilveszter és Németh Attila, majd Kerényi Miklós Máté, végül Lévai Enikő és Barkóczi Sándor énekelt el egy-egy jól ismert dalt, de már új szöveggel és új hangszereléssel.

A Riviera Girl alkotói, szereplői

A jazzesített Csárdáskirálynőről, avagy a Riviera Girl-ről:

“Amikor az 1915-ben Bécsben bemutatott Csárdáskirálynőről, és a darab amerikai karrierjéről beszélünk, figyelmbe kell vennünk, hogy a II. világháború előtt az operett nemzetközi iparág volt, az előadások országról országra utazhattak, de a produkciókat adaptálták, a zenét is hozzáigazították az adott ország kultúrájához. Még szerencse, hogy Kálmán mindig nyitott volt az új ötletekre, nem ragaszkodott ahhoz, hogy mindenhol ugyanúgy mutassák be műveit.

Kálmán operettje Londonba csak 1921-ben érkezett meg, a Broadway-n azonban már 1916-ban, magyar nyelvű előadásként tűzték műsorra. Pár héttel a bemutatót követően nagy változáson ment keresztül a darab, P.G. Wodehouse és Guy Bolton szerzők írták át a történetet az amerikai ízléshez igazítva: így a főszereplő Sylva Vareska az immár The Riviera Girl címmel futó előadásban egy Monte Carlói hírességé avanzsált. Az operett ekkor sokkal közelebb állt a zenés komédia műfajához…” – Kevin Clarke (az Operetta Research Center igazgatója, az Emmerich Kálmán und die transatlantische Operette című monográfia szerzője)

Kálmán Imre Teátrum

Az épület története – A Somossy Orfeumtól a Kálmán Imre Teátrumig

Somossy Károly 1894-ben nyitotta meg nagyvárosi mulatóját, az ő nevét viselő Somossy Orfeumot a Nagymező utca 17. szám alatt, amelynek díszes palotaépülete felvette a versenyt a legszebb korabeli színházakkal, műsorában pedig a korszak hazai csillagai mellett külföldi sztárok is felléptek. A költséges üzemeltetés miatt azonban a vállalkozás néhány év alatt csődbe ment. Ekkor egy bank vásárolta fel a varietét, majd több próbálkozás után végül Waldmann Imre vette bérbe a helyet, és Fővárosi Orfeum néven működtette azt 1916-os bukásáig. A szebb napokat látott, veszteséges vállalkozásra ez idő tájt már nem akadt újabb vevő, így a színház épületkomplexumát kisebb darabokban értékesítették. A leválasztott kávéházból így lett Pavillon Mascotte, és miután a Vígszínház tulajdonosa, Ben Blumenthal 1922-ben kibérelte és átépítette a volt Fővárosi Orfeumot, annak egyik felében megnyílt a Fővárosi Operettszínház. Ezzel egy időben végleg leválasztották az egykori kávézó részt, a télikertet, melyet 1925-től hívtak Moulin Rouge-nak. Az új színház rövidesen a pénz- és születési arisztokrácia kedvelt találkozóhelyévé vált, a mulató pedig a szemközti Arizonával együtt világhírnévre tett szert. 1941-től a mulató a magyarosabb hangzású Vörös Malom néven működött 1944-es bezárásáig. A vészkorszak után 1946-ban Ehrenthal Teddy artistaügynök kapott engedélyt a lokál újranyitására, amely aztán 1949-es államosítása után immár a Budapest Kávéház, majd 1959-től a Budapest Táncpalota nevet viselte, és amelyben az ’50-es évektől kezdve kisebb énekes estek mellett ismét nagyszabású műsorok is helyet kaptak. A ’70-es évektől a klub az újjáéledő idegenforgalom egyik meghatározó helyszínévé vált – immár újra Moulin Rouge néven. A ’80-as évek végére a profilja sajnos eldiszkósodott – 1992-ben be is zárták.

Teátrum Café

Az ezredfordulótól még történt pár kísérlet a mulató újjáélesztésére, amely 2000-ben Kalmár Péter rendezésével, a Revue Déja vu-vel nyitott meg újra, később viszont ismét diszkó működött benne, míg 2015-ben végleg be nem zárt. A fenntartó, Budapest Főváros Önkormányzata ekkor úgy döntött, többé nem adja ki önállóan az ingatlant, hanem hasznosításra átadja a Budapesti Operettszínháznak.

Vass Kata / Színház.org

 
 

Kapcsolódó anyagok