Szendy Szilvi: “Nehéz az operett könnyedségét természetesen ábrázolni”

2018 július 11. szerda, 9:00

Augusztus 3-5. között immár 6. alkalommal rendezik meg a Budavári Palotakoncerteket, melynek Bor, dal, asszony című gálaesjén  a Budapesti Operettszínház sztárszólistáit a színház 50 fős szimfonikus zenekara kíséri, és a színház balettkara is közreműködik. A gáláról és szubrettségről Szendy Szilvy mesélt.

Budavári Palotakoncertek 2018:

Mostanra fesztivállá színesedett a rendezvény, amelynek két producere kezdettől Vadász Dániel és Nacsa Olivér. Augusztus 3-án és 4-én a Budapesti Operettszínház művészei operett gálaestet tartanak Bor, dal, asszony címmel, amelynek rendezője és koreográfusa  Lőcsei Jenő Érdemes művész, Liszt Ferenc-díjas táncművész, koreográfus.

Az operett műfaja hungarikumként jegyzett. De kulturális örökségünkhöz tartozik a csárdás is: augusztus 5-én este a Magyar Nemzeti Táncegyüttes lép fel Csárdás! – A Kelet tangója című látványos előadásukkal, amely Budapesten ekkor látható először, s amelynek koreográfusa és rendezője a Kossuth-díjas Zsuráfszky Zoltán.

Szendy Szilvi és Kerényi Miklós Máté / fotó: Gordon Eszter

Szendy Szilvi: “Arra különösen vigyázunk az operettvilágban, hogy ne essünk túlzásokba”

ameddig felteszik azt a kérdést, mitől tud még mindig divatban maradni az operett, addig nincs baj, mert ez azt jelzi, hogy az operett biztosan él, és vonzza a tömeget.

Szendy Szilvi, a Budapesti Operettszínház szubrettje idén is fellép a Budavári Palotakoncertek operettgáláján.

A művésznő elmondása szerint az Operettszínházba naponta 900-an ülnek be egy-egy előadásra. Állandóan teltház van, tódul a nép, generációktól függetlenül. A fiatalok éppúgy, mint akár a mai ötvenesek-hatvanasok is, akik a beatkorszakban voltak ifjak, amikor is lázadtak az előző generációk és azok ízlése, vagy a hagyományos műfajok ellen.

Szendy Szilvi elmondta: “Most mégis jönnek hozzánk. Sokan azt hiszik, lelassulnak, ha operettet néznek, holott inkább felpörögnek tőle. Egy orvos barátom mondta: ahányszor megnézi a feleségével valamely előadásunkat, utána otthon még felbontanak egy üveg pezsgőt. Valami plusz érzést kap itt a néző, szépséget fogad be. Nyilván arra különösen vigyázunk az operettvilágban, hogy ne essünk túlzásokba, ne fodrozódjon túl az előadás. Egyébként nehéz az operett könnyedségét természetesen ábrázolni. Másfelől: aki azt gondolja az érzelmekről, hogy azok giccsesek, az eleve be sem ül egy operettre” – jegyezte meg a művésznő.

Szendy Szilvi hozzátette, valóban egyre több fiatal jön nézőként az Operettszínházba: „Az okát is ismerjük ennek. Nálunk a musicalesek is sokszor kirándulnak az operettekbe, olykor ott is maradnak, mint például Dolhai Attila, aki óriási rajongótáborral érkezett az operett műfajába, ami nekünk is nagyon sokat segített. Mert érdekelte a musicalek közönségét, vajon Attila mit csinál bonvivánként. És akkor megnéztek már másokat is, Lukács Anitát, Kerényi Miklós Mátét, Fischl Mónikát, Peller Károlyt, vagy akár engem, más kollégákat, és megnyertük őket az operett műfajának is” – hangsúlyozta.

Budavári Palotakoncertek / fotó: Gordon Eszter

Egy kritikus jegyezte meg egyszer Szendy Szilviről: a szubrett szerepkör vele jött vissza újra a divatba. Arra a kérdésre, vajon meddig tartható ebben a szerepkörben, a színésznő így felelt: „Addig fog tartani a szubrettségem, amíg erőlködés nélkül látom magam a szerepben. Különben nem tudnék hitelesen a színpadon állni. A következő évadban felújítja a színház a Marica grófnőt, de már nem én leszek Liza. Ha nem így döntöttek volna, én mondtam volna Lőrinczy György főigazgatónak, hogy ne haragudjon, Liza már nem én vagyok. Elhangzik ugyanis a darabban, hogy Liza még gyerek, és jól érzi magát a bécsi intézetben. Negyven évesen azért ez már necces. Az összes többi szubrettszerepem karakteres, tehát kortalan is, vagy van benne egy olyan mondat, amellyel az egészet meg tudom magyarázni, akár magamnak is. Szerintem fogom tudni, hol lesz a szubrettség vége” – nyilatkozta.

Szendy Szilvi elmondta: egyre inkább érzi, hogy közeleg az idő, amikor ki kell lépnie a fodros szoknyából, s bátran belépnie egy prózai színházi előadásba. Arrafelé is van az ő útja.

Budavári Palotakoncertek / fotó: Gordon Eszter

A Bor, dal, asszony című gálaest a Palotakoncerteken:

A Bor, dal, asszony című gálaestet – amelyen a Budapesti Operettszínház sztárszólistáit a színház 50 fős szimfonikus zenekara kíséri, és a színház balettkara is közreműködik – Makláry László főzeneigazgató és Szabó Mónika karigazgató vezényli; Lőcsei Jenő mellett a koreográfus Lénárt Gábor.

Szólisták: Bordás Barbara, Boncsér Gergely, Csuha Lajos, Dancs Annamari, Dolhai Attila, Fischl Mónika, Frankó Tünde, Kalocsai Zsuzsa, Kerényi Miklós Máté, Kardffy Aisha, Kocsis Dénes, Lévai Enikő, Laki Péter, Lukács Anita, Oszvald Marika, Peller Károly, Szendy Szilvi és Vadász Zsolt. Vendégként lép fel Cseh Antal és Rab Gyula.

Előadások: 2018. augusztus 3-4. 20.30

 

 
 

Kapcsolódó anyagok