Operett Gershwin tollával írva – Fertőrákoson A chicagói hercegnő

2018 augusztus 10. péntek, 14:24

Gershwintől ajándékba kapott ezüst töltőtollal írta darabjait Kálmán Imre, legalább is egyes források szerint. Ez is hozzájárult ahhoz, hogy megszülessen A chicagói hercegnő című nagyoperettje? Magyarországon utoljára 1928-ban játszották ezt a darabot, a Budapesti Operettszínház most a fertőrákosi barlangszínházban mutatja be magyar nyelven augusztus 10-én és 11-én, majd a következő nap németül. A produkció tavaly a POSZT-on elnyerte a legjobb színpadi mozgás/koreográfia díját.

Budapesti Operettszínház: A chicagói hercegnő

Budapesti Operettszínház: A chicagói hercegnő

Egy régi levélben Kálmán Imre azt fogalmazta meg: régi vágya volt, hogy a mű egyszer úgy szólaljon meg, hogy az árokban ülő szimfonikus zenekar mellett a színpadon egy cigánybanda és egy amerikai jazzbanda játszik. Ez most megvalósul ebben a látványos produkcióban.

Kálmán Imrére Amerikában töltött évei alatt nagyon hatott a dzsessz, a szving, ezeknek a zenéknek a hangulata. Többször el is bizonytalanodott, hogy amit ő képvisel, az vajon mennyire hiteles és érvényes. Talán emiatt is írta A chicagói hercegnőt, hogy megmutassa, az operett képes legyőzni az amerikai muzsikát. Két zenei stílus vetekedik és az operettben egymásra találnak.

Budapesti Operettszínház: A chicagói hercegnő

Budapesti Operettszínház: A chicagói hercegnő

Kálmán Imre egyszer azt írta, hogy egyáltalán nem szégyell könnyű, “csinosan öltözött és jól csengő” zenés komédiát alkotni, noha tudja, hogy Liszt Ferenc féloldalnyi partitúrája többet ér, mint az ő összes operettje – ám azt a fél oldalt csak a hallgatóság alapos zenei felkészültséggel rendelkező elenyésző része tudja értékelni. Az ítészek sem mindig voltak előzékenyek az operettel, amelynek Wolfgang Amadeus Mozart a keresztapja, hiszen ő látta el kicsinyítő képzővel az opera szót az új színpadi jelenség megnevezésére.

Kevés olyan műfaj akad a színházak világában, amely annyi fanyalgó megjegyzést kapott volna, mint az operett, és amely ennek ellenére és több mint kétszáz éves létére él és virul. A magyar virtus egyedivé és utánozhatatlanná tette a műfajt és egekbe repítette Kálmán Imrét is. “Egy jó operett a világ romlottságának nagyobb részét képes megszüntetni, mint öt parlamenti felszólalás” – jegyezte meg egykoron Ady Endre. Neki pedig hihetünk. Most a fertőrákosi barlangszínházban is.

Budapesti Operettszínház: A chicagói hercegnő

Budapesti Operettszínház: A chicagói hercegnő

A chicagói hercegnő című látványos, szórakoztató előadásban népszerű magyar sztárénekeseket láthat a közönség. Így színpadra lép majd Fischl Mónika, Kalocsai Zsuzsa, Homonnay Zsolt, Kerényi Miklós Máté, Földes Tamás, Csere László és a magyar nyelvű esteken Szulák Andrea is.

Budapesti Operettszínház: A chicagói hercegnő

Budapesti Operettszínház: A chicagói hercegnő

Időpontok:
2018. Augusztus 10. Péntek 20:00 – Barlangszínház (magyarul)
2018. Augusztus 11. Szombat 20:00 – Barlangszínház (magyarul)
2018. Augusztus 12. Vasárnap 20:00 – Barlangszínház (németül)

soproniszinhaz.hu

 
 

Kapcsolódó anyagok