Albert Camus „Caligula” című műve a 20. század egyik legjelentősebb darabja, egy diktátor abszolút hatalmát állítja elénk abszolút Rosszként, ami elkerülhetetlenül őrületbe, káoszba, halálba visz. Egy véres ókori zsarnok története ez, Camus egzisztencialista újraértelmezésében. Szerelme halálát követően Róma ura beleőrül a bánatba, elhatározza, hogy megalapítja az „abszolút szabadság országát”, és az ehhez vezető úton nem kímél senkit. Korlátlan hatalommal rendelkezik terve végrehajtásához. Caligula szembeszáll a logikával, a sorsával, a világ rendjével...
Félelmet és gyűlöletet kelt az udvaroncokban. Lassan, de biztosan merényletre ösztökéli őket, siettetve ezzel a halálát. A darab alkotóinak kérdése: mi lesz az emberből, ha Istennel azonosítja magát; mi lesz, ha úgy véli, nincs jó és rossz? Camus intellektuális drámájának értelmezése során kerülték a történelmi és társadalmi aktualizálást. Azonban a pusztító ukrajnai háború kirobbanása megváltoztatta a római császár-diktátor önpusztításának útját bemutató darab egyes hangsúlyait. A mai közönség a modern fémtérben talán ráismer napjaink mániákus Caligulájának történetére?
Ivan Urivszkij - Ukrajna egyik legkiemelkedőbb színházi rendezője és Jeles Művésze. 1990-ben született Krivij Rihben. Rendezői szakon végzett a Kijevi Nemzeti Ivan Karpenko-Karij Színház-, Filmművészeti és Televíziós Egyetemen. 2020 óta a kijevi Ivan Franko Nemzeti Színház rendezőjeként dolgozik, előtte a Vaszil Vaszilko Odesszai Ukrán Zenés és Drámaszínház főrendezője volt. Már az első rendezéseire felfigyeltek, Urivszkijt ma Ukrajna egyik legtehetségesebb fiatal színházi rendezőjeként tartják számon. Számos előadást hozott létre Kijev, Odessza, Lviv és a litvániai Kaunas színházaiban. Előadásainak túlnyomó többsége klasszikus irodalmi szövegek alapján készült. Többek között: A. Camus: Caligula, 2022; H. Ibsen: Peer Gynt, 2021; T. Williams: A vágy villamosa, 2020; A. Strindberg, C. Gozzi, Gogol, F. Crommelynck művei, I. Franko ukrán klasszikusa: The Fortuneless Maiden??, 2021; P. Mirnij: Limerivna, 2019; O. Kobiljanszka: Föld, 2022; M. Kocjubinszkij művei.
Előadásai számos nemzetközi fesztiválon szerepeltek Magyarországon és Lengyelországban. Urivszkijnél az irodalmi mű csak váz a saját koncepció számára, az ismert klasszikus cselekmények mindig újszerű tálalásban jelennek meg. Előadásaival számos művészeti és fesztiváldíjat nyert, 2019-ben pedig Ukrajna legrangosabb színházrendezői elismerésével, a Lesz Kurbasz-díjjal tüntették ki. 2022-ben a legfontosabb ukrán művészeti díjra, a Tarasz Sevcsenko Nemzeti Díjra jelölték.