Alessandro Serra - Fotó: Fiorenzo Niccoli

A kar szerepéről – Színházi alkotóműhely Alessandro Serra vezetésével

A kar működését tanulmányozni annyi, mint az emberi lélek mélységeit fürkészni, helyreállítani a színház szent eredetét: a közösségi rítust. Alessandro Serra alkotóműhelyére május 2-7. között kerül sor a Színházi Olimpia keretében.

ISMERTETŐ

„Ha nem Dionüszosz tiszteletére vonulnának fel gyalázatos fallikus himnuszt énekelve, akkor igen szégyenletes dolgot művelnének.” /Hérakleitosz/

A tánc és a táncosok neve is khorósz, és ahol előadják: üres kör az agóra közepén.

Orkhésztra: tánctér a rituális, nem narratív tánchoz.

Egy-egy mítoszbeli jelenetet énekelnek és táncolnak el, de nem meseszerűen felidézve, hanem valóban megélve, és ennek ősereje mámorító hatással jár a körbe gyűlt szemlélőkre. A színész későbbi ötlet eredménye, Theszpisz találta ki, hogy pihentető szüneteket biztosítson a kar számára.

A tragikhósz kecskeének, vagy kecskének énekelt dal, nem tudni. Minden Dionüszoszért van. Minden Dionüszoszról szól!

De mi maradt ebből?

Először az ünnepet felejtettük el, azután az ünneplés módját.

Maradtak a csodálatos szépségű irodalmi művek, és mindenekelőtt a színházi eszköztár.

A szakrális művészet szabályai szerint működő tragédia lényege talán nem is a vallási témában, hanem a formák térbeli elrendezésében ragadható meg. Ennélfogva, mi a tragédia karának elrendezésére összpontosítunk. Nem a szöveget próbáljuk elemezni, hanem a kar alakzatát és eredetét: az éneket, a táncot, a teret, az időt.

Elég összhangban beszélni és szinkronban mozogni?

A gyakorlat az ellenkezőjét bizonyítja: minél egyszerűbb a mozdulat és a hang, annál tisztábban látszik a bennünket a többiektől elválasztó szakadék. Mintha a mozdulatok megsokszorozódnának és a levegő megtelne szavakkal, hogy ez elfedje a mindannyiunkban rezgő ritmikus erőhöz kapcsolódás nehézségét.

Bármilyen fennkölt a koreográfia és a többszólamúság, csupán a kollektív hang, légzés, mozgás leromlott változata.

A kar egyetlen hang, egyes szám első személyben.

Kollektívává nőtt karakter.

Világlélegzésben megnyilvánuló erő.

Senki és mindenki belső energiája.

A kar működését tanulmányozni annyi, mint az emberi lélek mélységeit fürkészni, helyreállítani a színház szent eredetét: a közösségi rítust.

A kar arra tanít, hogy felismerjük magunkat a másikban, és főképp arra, hogy tudjunk egyedül lenni a színpadon.

Egyedül.

A saját titkos sebünkkel.

De úgy egyedül, mint aki „te”, és soha nem „én”.

Minden színész hozzon saját felszerelést, az alábbiak szerint:

ELŐKÉSZÍTŐ SZAKASZ

1. Kényelmes sportruházat a képzéshez
2. Jegyzetfüzet
3. Hosszú, széles fekete szoknya
4. Fekete temetési ruha cipővel és kiegészítőkkel

MŰHELY

A képzés
• Bemelegítés és felkészülés a munkára
• A medence és a gerincoszlop kapcsolata: az energia kezelése és irányítása
• Komponálási gyakorlatok

A tánc
• A tragédia tánclépései | Tragikhé orkhészisz
• Mozgásminőség | Emmeleia és kordakhe tánc

Az ének
• Bemelegítés és beéneklés
• Egyszólamúság (monódia) és többszólamúság
A színészi játék
• Nem hősöket játszunk
• Színészi játék és éneklés

A tér
• Kör, háromszög, téglalap
• Sztázis, metasztázis

Komponálás
• Temetési pantomim
• A tánclépések partitúrájának megkomponálása és felépítése

Dramaturgia
• A dramaturgia elemei
• Egy tragédia felolvasása
• A kép dramaturgiája: a jelenet megkomponálása és felépítése

További cikkek
Pajtaszinhazi_eoriszabo-1010275
A Magyar Kultúra Napja tiszteletére a Nemzeti Színház ebben az évben is szélesre tárja kapuit az ország felnőtt színjátszó csoportjai előtt, bemutatkozási lehetőséget adva a legjobbaknak január 27-én és 28-án.
net_Sopron_SZFE_NSZ_szerzodes_eorifoto-4763
A Nemzeti Színház és a Színház- és Filmművészeti Egyetem a mai naptól erősítik stratégiai partnerségüket, kibővítve azt a Soproni Egyetem számára is.
HTe_Tragédia_foto-KataiJoco_DSC00075
Folytatódik olimpiazáró videósorozatunk, amelynek harmadik részében a táncszínházi műfaj képviselőit mutatjuk be röviden. Nézzék meg összefoglalónkat a táncművészetek olimpiai seregszemléjéről!