A 10. Színházi Olimpia keretében mutatták be a dunaújvárosi Bartók Kamaraszínház és Művészetek házában Csehov Három nővér című darabját a Szabadkai Népszínház Magyar Társulatának előadásában: Sebestyén Aba rendezése hatalmas sikert aratott.
„A rendező nevét látva sejthető volt, hogy nem egy klasszikus, vontatott, unalomba hajló előadásra számíthatunk, annak ellenére sem, hogy rendezők és színészek oktatójaként Csehov szövegeivel nagyon is gyakran foglalkozik, ám 2021 szeptemberéig még nem jegyeztek a nevével előadást az orosz szerzőtől.” – olvashatjuk a Dunaújváros Online beszámolójában.
Sebestyén Aba randevúja Csehovval a kezeink közül kifolyó időt emeli a látótér központjába, körberajzolva önzéssel, kilátástalansággal, értelmetlen célokkal, banális okok miatt dőlő álmokkal, és sok-sok vággyal.
Mindezek mellett a legfontosabb, hogy megérezte a Kosztolányi fordítás zeneiségét, és azt is a fókuszba emelte, nem is akárhogyan!
A kritikában kiemelik, hogy érdemes az előadás azon – sokszor mellőzött – alkotóiról is beszélni, akik a színpadképért, a jelmezekért felelnek: Sós Beáta díszlete komor shakespeare-i világot idéz hatalmas, lekoszló boltíves idomaival, amiket mintha éppen felújítanák, fóliaborítás takar.
„A játéktér üzeneteinél direktebbek a jelmezek mondandói.” – olvashatjuk – „Együvé tartozás, jellem, állapot egyaránt kiolvasható a puszta öltözékből. Pontosabban a színekből. Rengeteg zöld, kevesebb fekete és ritka fehér tarkítja a színpadot. A zöld végtelen kínálata még tovább árnyalja a jellemábrázolást.”
Bár a darab színpadi megvalósítása teli van vígjátéki elemekkel, amiken ösztönösen nevet a közönség, a tapsrend alatt (ahol a közönség egy része állva ünnepelt), bizony sok könnyét törölgető nézőt lehetett látni, olyan erős a darab üzenete a fájdalmas magányról, a boldogság illúziójáról, reménytelenségről.
A teljes kritika a ide kattintva olvasható.