A világhírű rendezővel, az olimpia-alapító Theodórosz Terzopulosszal készített interjút a The Guardian, aki a beszélgetésben kitért a jelenleg Budapesten zajló 10. Színházi Olimpia programsorozatára is.
„Európa veszélyes helyen van – A háború hátterében rendezik Színházi Olimpiát” címmel jelent meg a The Guardian interjúja a görög színházi rendezővel, a Színházi Olimpia egyik alapítójával, Theodórosz Terzopulosszal, aki elsőként az olimpia kezdeteiről beszélt:
„A hidegháború végén jártunk, és remény volt arra, hogy a világban egy békés korszak kezdődik” – mondta, de pontosan abban a pillanatban robbantak ki a balkáni háborúk. – „Elgondolkodtatott az ókori görög békeelképzelés, amelyen az olimpiai játékok alapulnak: úgy gondoltam, ez egy mód arra, hogy a párbeszéd, a nyitottság és a kíváncsiság jegyében találkozzunk egymással.”
Csaknem három évtizeddel később járunk, amikor a 10. találkozó jelenleg Budapesten zajlik, ahol július 1-ig 58 ország 400 színtársulata adja elő alkotásait. Az érdeklődők 750 előadást láthatnak 100 helyszínen; az indiai, mexikó, japán művészek mellett olyan kiemelkedő brit társulatok is Budapestre érkeznek, mint a Complicité és a Cheek by Jowl.
Az interjúban Vidnyánszky Attilát, a 10. Színházi Olimpia művészeti vezetőjét is idézik:
Ebben a helyzetben sokszorosan fontosnak tartom azt, hogy kapaszkodjunk egymásba és ne engedjük el egymást, ami lerombolódik, azt mi, a kultúra emberei próbáljuk valahogy visszaépíteni, és ne szakítsunk meg minden kapcsolódási pontot.
A cikkben kitérnek arra is, hogy hogyan jelenik meg a szomszéd országban zajló háború a 10. Színházi Olimpián: itt említik a Fény-anyag címmel, Juliette Binoche főszereplésével bemutatott olvasóperformance-ot, amely négy magyar fiatalról szól, akik értelmet keresnek a holokauszt közepette.
Emellett szó esik arról is, hogy a Belgrádi Nemzeti Színház Tolsztoj Háború és béke című előadása során a színészek kiléptek a napóleoni korszak drámai keretei közül, hogy közvetlenül a közönséghez szóljanak a háború nélküli világ lehetőségéről.
A teljes interjú ide kattintva olvasható.