A 10. Színházi Olimpia keretén belül két kiemelkedő társulat érkezik Székesfehérvárra. Június 8-án, csütörtökön a zágrábi City Drama Theatre Gavella Shakespeare III. Richárdját, június 10-én, szombaton pedig a Temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház Pirandello IV. Henrikjét hozza a koronázóvárosba. A székesfehérvári színház sem marad adós, az Olimpia keretében Debrecenben rendezik ugyanis az Országos Színházi Találkozót, amelyen a Vörösmarty Színház Shakespeare Julius Caesaraval mutatkozik be.
Szikora János, a Vörösmarty Színház igazgatója páratlan lehetőségként és páratlan élményként aposztrofálta az előttünk álló júniusi két napot:
„A Színházi Olimpia a vendéglátó színháznak azt a lehetőséget kínálja, hogy közvetlenül megtapasztalhassuk azt, hogy tőlünk nem olyan messze hogyan gondolkodnak mások a világ gondjairól, problémáiról, és azt ők hogyan fejezik ki. Színházlátogatóként pedig azért páratlan élmény, mert ritka az az alkalom, hogy valakinek házhoz jöjjön a világ színházi kínálatának színe-java. Amikor a zágrábi Gavelláról és a Temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színházról beszélünk, akkor a tőlünk délre lévő szomszédaink legkiválóbb színházi minőségét képviselő társulatokról van szó. A Gavella társulatról szólva, a színházuk épülete is kicsit hasonló a Katona József Színházhoz, de sok tekintetben párhuzam vonható a mi Katona József Színházunkkal. A Gavella a horvát színházi élet ugyanolyan ikonikus épülete és társulata, mint nálunk a Katona. Szerencsésen egyesíti magában a klasszikus hagyományokat és a legprogresszívebb, kortárs színházi törekvéseket. Amikor tíz éve elkezdtük Székesfehérváron a munkát, úgy döntöttünk, hogy ne múljon el olyan évad, amelyben nincs egy Shakespeare-darab. Így most a Shakespeare-ciklus részeként érkezhet hozzánk egyik adósságunk, a III. Richárd a Gavella társulat előadásában.”
William Shakespeare III. Richárdja egy kőkemény politikai dráma, középpontjában a becsvágy, a hatalomvágy és a trónbitorlás állnak. Nagyszabású, szövevényes cselekményszálakkal teli színmű, amely nemcsak a zseniális dramaturgiai fordulatok és a többrétegű viszonyrendszerek miatt a drámairodalom egyik csúcsa, hanem azért is, mert a néző besétál az angol költő érzelmi csapdájába.
Egy olyan szereplő (antihős) kalauzol végig bennünket az eseményeken, akinek tettei távolról sem számítanak erkölcsösnek, mégis lenyűgözi az embert a ravaszsága, éleslátása pedig olyan letaglózó, hogy akaratlanul is követjük őt az útján, és az ő szemszögéből (is) szemléljük az eseményeket.
Lordok és királynők, hercegek és bérgyilkosok fonják a magával ragadó, lebilincselő cselekmény hálóját. Egy olyan világot varázsolnak a színpadra, ahol mindenekelőtt ember az embernek farkasa, és csak azután testvér, fiú, barát, szerető…
Az előadást eredeti nyelven, magyar felirattal nézhetik meg a Vörösmarty Színház nagyszínpadán június 8-án, este hét órától.
A határon túli magyar társulatok közül a Temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház társulatára esett a választás, hogy Pirandello drámájával mutatkozzon be Fehérváron az Olimpia égisze alatt. Lőrincz Zsuzsa, a Vörösmarty Színház ügyvezetője a temesvári színházat igazi multikulturális közegként írta le:
„A IV. Henriket Victor Ioan Frunza rendezésében láthatják – a rendező és a társulat találkozásából olyan legendás előadások születtek, mint a Lorenzaccio vagy a Hamlet, és picit úgy érzem, mintha ez a IV. Henrik ugyanannak a lenni-nem lenni gondolatnak a folytatása lenne. Frunza állandó alkotótársával Adriana Grand tervezővel együtt készítették ezt az előadást, a zeneszerző pedig Cári Tibor, aki fantasztikusan gyönyörű zenét írt az előadáshoz. Mindhárman többszörös UNITER díjas alkotók. Mindig kerestük az nemzetközi együttműködéseket, évek óta kapcsolatban állunk a Nagyváradi Szigligeti Színházzal, idén előadáscseréket folytattunk a Komáromi Jókai Színházzal, most a Színházi Olimpia lehetőségével élve úgy gondoltuk, hogy most a temesvári színházzal is megpróbálunk kapcsolatot építeni, abban a reményben, hogy ennek egy vendégelőadáson túl, lesz-lehet jövője.”
A IV. Henrik története 20 évvel a színpadi események előtt kezdődik, amikor egy fiatal arisztokrata – színész hajlamának engedve – egy jelmezes lovas felvonuláson balesetet szenved. Másnap abban a tévképzetben tér magához, hogy ő IV. Henrik, a középkori német- római császár, aki egész életében viszályban állt a pápával és akihez a legendás Canossa-járás is köthető. Megőrült vagy csak szerepet játszik? És ha őrült, akkor a környezete miért tart vele ebben az őrületben? Ha pedig játék csupán, hogy lehet ennyire valószerű? Egyáltalán honnan tudjuk, meddig tart a normalitás és hol kezdődik a téboly?
Lehrner Zsolt, Székesfehérvár Megyei Jogú Város alpolgármestere szerint a 10. Színházi Olimpia elsősorban a nemzetköziséget hozza el a város életébe. Az alpolgármesternek mindazonáltal személyes kötődése is van a két, Fehérváron vendégeskedő társulathoz:
„A sorstól megadatott, hogy mind a két társulatot láttam már élőben. Szabadkán, a Desiré Fesztiválon a Temsvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház által Brecht Koldusoperáját, ami egy frenetikus előadás volt, és gondolom, hogy ilyen lesz majd a IV. Henrik is. A Gavella színházat pedig Zágrábban láttam, tőlük Csehov Cseresznyéskertjét. Mindkét társulat hozza ezt a kissé dél-európai, nagyon nyitott, és expresszív előadásmódot, így azt gondolom, hogy nagyon nagy színházi élményben lesz azoknak a fehérváriaknak része, akik eljönnek a 10. Színházi Olimpia e két előadására.”